Misterij Rokovog perivoja
Šečući se, jedne večeri sjevernim brežuljcima grada,
razmišljala sam kako su se dolaskom kršćanstva crkve podizale najčešće
na kultnim mjestima poganskih religija i tradicija. Budući je
proces kristijanizacije zapinjao, a nametanje ognjem i mačem nije
davalo zadovoljavajuće rezultate, crkvene vlasti nastojale su
podilaziti poganskom puku koliko god se to moglo. Jedan od načina kojim se
Crkva željela približiti nevjernicima bio je taj što se pazilo da
titular buduće crkve, po svom arhetipu, bude što bliži
karakteru uzrpiranog poganskog svetišta.
Uspinjući se Aleksandrovim stubama
prema Rokovom perivoju, sjetila sam se i svetog Roka oko čije se
zavjetne kapelice na perivoju sve do 19. stoljeća širilo groblje. Nadala sam se
da ću možda u atmosferi ovog mjesta u predvečerje naići na
tragove sjećanja na vječno počivalište ili bilo kakvu povezanost sa
podzemnim carstvom umrlih. Međutim, Rokov perivoj je odisao bezbrižnošću razigrane
djece, kao i ležernošću nekolikih vlasnika pasa čiji su
ljubimci nesputano jurcali oko Frangešove skulpture
prikladnog naziva Elegija.
Obilazeći zidano zdanje kapelice, koja je kao
zavjetna podignuta nakon posljednje pošasti kuge u Zagrebu, prebirala sam
po sjećanju sve moguće arhetipske veze između svetog Roka i groblja. Međutim,
osim kuge, od koje se ovaj svetac izliječio, iz čega
ovo zavjetno zdanje i crpi svoj smisao, nisam našla nikakve
poveznice. A onda mi je na pamet pao Rokov vjerni pratioc –
pas, koji se sa kruhom u ustima prikazuje na većini ilustracija ovog sveca.
Predaja kaže kako je svetom Roku, dok se bolestan skrivao u šumi
kraj Piacenze, svakog dana dolazio pas donoseći mu u svojim ustima komad
kruha.
Sveti Rok, izvor: internet |
Iako mi se isprva nije činilo da simboličko značenje ovog
motiva iz predaje ima neku veliku važnost, sjetila sam se kako mnoge velike
mitologije psa povezuju sa smrću, paklom ili podzemnim svijetom umrlih duša.
Pas s kruhom u ustima ključan
je znak i još jedan prikriveni putokaz koji ponovno traži da se pogleda u
nebeski svod iznad Zagreba.
Naime, Veliki pas (Canis major) mitsko je
sazviježđe kojega gotovo sve drevne tradicije prikazuju kao psa koji u ustima
nosi jednu od najsjajnijih zvijezda na nebeskom svodu –
zvijezdu Sirius. Međutim, egipatska
tradicija Sirius poistovjećuje sa Izidom, a jedno od kodnih
imena za Izdu bilo je upravo Gospa od kruha. Budući
su egipćani znali kako je pojava Siriusa na nebu u
direktnoj vezi sa plavljenjem Nila, što donosi plodnost u čitavu
dolinu, Izida, tj Sirius, bila je i snažan simbol plodnosti. I
kruh je snažan simbol plodnosti, ali u ustima psa od svetog Roka on je i
arhaična uspomena na Gospu od kruha, Izidu, tj Sirius.
No, kako je Izida poznavala magičan stih kojim je iz
mrtvih podigla voljenog Ozirisa, kruh u ustima psa od svetog Roka,
kao prikrivena referenca na Izidu, više je nego prikladan simbol utjehe za
vječna počivališta kakvo je to bilo ovdje na Rokovom perivoju.
Međutim, razmišljajući o svemu ovome, u mene se
uvukla slutnja da bi ovaj uvid mogao biti tek dio tajanstvene slagalice u kojoj
je Rokov perivoj samo križić na tajnoj mapi jednog drugačijeg i nama
nepoznatog Zagreba. Ako su Grič i Kaptol kao
kultna scenografija analogna slika neba sa Suncem i Mjesecom, pitala
sam se kako se onda u tu sliku uklapa Rokov perivoj? A onda, u
pokušaju vizualizacije te slike dogodio se ponovni uvid koji će moje shvaćanje
Zagreba zauvijek promijeniti.
Primjedbe
Objavi komentar